Containerutleie for næring
Er du på utkikk etter en effektiv, økonomisk og miljøvennlig løsning for avfallet fra din bedrift?
Enten det er engangstilfeller eller faste oppdrag, vi har løsninger for alle typer næringsavfall. Vi hjelper bedrifter, organisasjoner, festivaler og offentlige etater med alt innen avfallshåndtering.
Trykk på knappene over for å kontakte oss, eller les videre for å lære mer om våre tilbud.
Lei en container til din bedrift
Vi tilbyr et bredt utvalg av containere for alle typer næringsavfall. Uansett om dere driver med byggeprosjekter, produksjon, arrangementer eller daglig drift - en effektiv og profesjonell avfallsløsning kan spare bedriften for både tid og ressurser.
Våre containere er tilgjengelige i ulike størrelser, og vi skreddersyr løsninger etter deres ønsker. Alle bedrifter har ulike behov når det kommer til type og antall avfallsbeholdere, hvilke avfallstyper som sorteres ut, og hentefrekvens på disse - vi tilpasser oss deg!
Åpen 22m³ krokkasse / avfallscontainer, størrelse ca. 2,5 m x 6 m og 1,8 m høy.
Doble dører bak som åpnes slik at du kan gå inn i containeren for enkel lasting.
Vårt utvalg av containere til leie
Åpen eller lukket container? Stor eller liten?
Trilledunk på hjul eller container av stål?
Uansett hva ditt spesifikke behov er, så finner vi en løsning som passer. Våre containere kommer i en rekke forskjellige størrelser og utforminger, fra mindre trilledunker til store containere opp til 35m³.
Trenger du en lukket container for å sikre mot vær og vind, eller foretrekker du en åpen container for enklere tilgang? Vi har noe for enhver smak og behov.
Fortell oss om dine behov, så hjelper vi deg med å finne riktig løsning. Vi tilpasser oss din hverdag.
Ta kontakt, vi er klar til å hjelpe deg med å finne løsningen som passer deg best.
Avfallshenting med comprimatorbil
Som eneste aktør i Rauma og Vestnes har vi gleden av å kunne tilby alle bedrifter og organisasjoner den mest økonomiske, sømløse og miljøvennlige avfallsordningen.
Vi kjører egne innsamlingsruter med comprimatorbiler, som gjør at vi kan hente inn avfall fra mange kunder på samme tur. Dette fører til lavere kostnader og mindre miljøavtrykk, noe som kommer deg som kunde til gode.
Vi har henteruter for brennbart restavfall, matavfall, papp, papir og reklame, plastfolie, plastemballasje, og glass- og metallemballasje.
Henteordningen kan sammenlignes med renovasjonsordningen du har hjemme, men som næringskunde har du muligheten til å tilpasse den etter eget behov.
Totalkunde-rabatt
Næringskunder kan inngå en totalkunde-avtale med oss og få rabatt på alle transport- og leiekostnader. Med denne avtalen tar vi oss av alt avfall som oppstår ved din bedrift, noe som gir deg problemfri avfallshåndtering med reduserte kostnader.
En stor fordel ved å være totalkunde er, i tillegg til økonomiske besparelser, at du har ett kontaktpunkt for alt som har med avfall å gjøre. Du trenger ikke å bekymre deg for hvem du skal ringe eller hvilken avtale som gjelder – du forholder deg kun til ett dedikert avfallsselskap som hjelper deg med alle dine behov.
Ta kontakt for et skreddersydd tilbud til din organisasjon.
Statistikk og Miljørapporter
Næringskunder får gratis tilgang til vår Statistikk-Web, hvor du enkelt kan hente ut oppdaterte miljørapporter over leverte avfallsmengder, se hva som skjer med avfallet videre, se egen sorteringsgrad og mye mer.
Rapportene er klar til bruk for rapportering til kontrollmyndigheter.
Avfallsselskap eller Transportør?
Hvorfor bruke et avfallsselskap kontra en transportør til å frakte avfallet?
Å velge et spesialisert avfallsselskap fremfor en vanlig transportør gir mange fordeler:
-
Ekspertise og erfaring: Et avfallsselskap har god kunnskap og lang erfaring med avfallshåndtering. De kan bistå med å løse alle utfordringer som kan oppstå i forbindelse med avfallshåndtering.
-
Riktig og lovlig håndtering: Et avfallsselskap kan svare på spørsmål rundt korrekt og lovlig avfallshåndtering, og sørger for at alt avfall behandles i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.
-
Oppdatert kunnskap: Et avfallsselskap holder seg kontinuerlig oppdatert på nye lover, regler og krav som påvirker sine kunder. De er klare til å gi råd og veiledning slik at du som kunde alltid er på riktig side av regelverket.
-
Miljøvennlige løsninger: Et spesialisert avfallsselskap kan tilby miljøvennlige løsninger og sørge for at avfallet ditt blir håndtert på en måte som minimerer miljøpåvirkningen.
Ved å velge et avfallsselskap, får du ikke bare en transporttjeneste, men en komplett løsning for avfallshåndtering som er trygg, effektiv og miljøvennlig.
Vi leverer avfallstjenester i følgende områder:
Vi har avdelinger i Rauma og Vestnes Kommuner, og leverer avfallstjenester til alle bygder og tettsteder i nærheten.
Er du usikker på om vi kan levere container til deg? Ta kontakt for å høre om du er innenfor dekningsområdet vårt.
-
Hva koster det å leie en container?Hva det vil koste å leie en container for avfallshåndtering kan deles inn i to kategorier: Faste kostnader: De faste kostnadene består av leie av containeren og transport frem og tilbake. Vi tar en liten sum i måneden for å leie ut containeren, som justeres ut ifra hvor lenge du har den. Frakt av containeren, levering og tømming, har fastsatte priser ut ifra hvor containeren skal. Variable kostnader: Den siste biten av totalprisen er kostnaden for avfallet. Containeren blir veid før og etter tømming, slik at vi finner ut hvor mye avfall du leverte. Så betaler du en kilopris for avfallet, alt etter hva det er. Hvis du leier container til restavfall, blandet avfall, treverk, jern og metall eller noe annet, vil prisen justeres deretter. Hvis du ønsker et prisestimat til ditt neste prosjekt er det bare å ta kontakt. Da vil du få eksakte priser på leie og transport av containeren, og vi kan hjelpe deg med å estimere en kostnad for avfallet.
-
Hva er den mest brukte containertypen?For vanlig husrydding, oppussing eller andre prosjekter hjemme er det mest vanlig å leie en 10m³ åpen container. Kan sammenlignes med en veldig stor varebil. Vi har samme størrelse med lokk (tak på containeren) hvis det er ønskelig for å beskytte mot vær, vind eller tyveri. Hvis det er snakk om å tømme et helt hus, eller større oppussingsprosjekter, kan det lønne seg å leie en større container. Da er åpne 22m³ containere veldig vanlig å bruke. De er stor som et lastebil-plan og kan åpnes helt i bakenden slik at du kan gå inn i containeren uten å klatre. De er ca. 1,8 meter høy, så det er også mulig å laste over kanten fra sidene. Det er noe dyrere å leie og transportere de største containerne, fra 22m³ og oppover, men hvis du ender opp med å tømme en 10m³ container to ganger vil det totalt sett bli dyrere enn å tømme en 22m³ container én gang.
-
Hvor stor er containeren?Leier du en 10m³ container vil den være ca. 3,5 m lang, 2 m bred og 1,7 m høy. En 22m³ container er ca. 6 m lang, 2,5 m bred og 1,8 m høy. Vi har både mindre og større containere, alt etter behov.
-
Hva kan jeg kaste i containeren?Har du behov for å bli kvitt litt forskjellige typer avfall så anbefaler vi å leie en container for blandet avfall / usortert avfall. Da kan du kaste det meste av innbo og løsøre i samme container, f.eks. møbler, klær, treverk, plast, metall, kjøkkenskap og annet. Hvis du leier container for blandet avfall vil vi sende deg en sorteringsveileder med informasjon om hva som kan og ikke kan leveres i containeren. Dette kan være forskjellig fra kommune til kommune, derfor er det vanskelig å gi en eksakt fasit her. Det som er felles og gjeldende uansett er at farlig avfall kan ikke leveres sammen med annet avfall. F.eks. olje, maling, lyspærer, lysrør, impregnert treverk, gips og batterier. Ta kontakt om du er usikker. Hvis du skal rive bordkledning eller pusse opp hjemme slik at det blir mye treverksavfall kan det lønne seg å leie en egen container for treverk, da det er mye billigere å levere enn blandet avfall eller restavfall. En nyttig nettside når det kommer til avfallssortering er sortere.no. Den er mest nyttig for å vite hvordan du skal kildesortere hjemme, men det kan være et godt oppslagsverk for å lære mer om de ulike typene avfall. Vi er alltid behjelpelig med veiledning og informasjon rundt sortering, det er bare å ta kontakt.
-
Hvor mye kan jeg ha i containeren?Containeren kan fylles helt opp, så langt sideveggene går. Er det en lukket container må lokket kunne lukkes helt under transport. På grunn av trafikksikkerheten kan ikke containeren overlastes over kanten, og kan ikke bli for tung. Med mindre du kaster mye løse masser som sand, grus og stein er det ikke noen stor fare for at containeren blir for tung. Ta kontakt om du er usikker.
-
Hvor kan jeg ha containeren?Containeren blir levert og hentet med lastebil, og veien frem til stedet må tåle både vekt og størrelse på bilen. Utover det plasserer vi containeren så langt som mulig der du ønsker det. Det er vanligvis ikke noe problem å få containeren levert til innkjørsel eller parkeringsplass ved huset. Det er verdt å merke seg at hvis du har behov for å plassere containeren på noen andre sin eiendom, om det er hos naboen eller på offentlig grunn, er det ditt ansvar som leier containeren å ha tillatelse til å plassere containeren der. Vi kan være behjelpelig med å søke tillatelse hos offentlige myndigheter etter forespørsel fra deg.
-
Vil containeren ødelegge innkjørselen min?En åpen 10m³ container veier ca. 750 kg når den er tom, mens en 22m³ container veier mellom 2 og 3 tonn. Større containere veier mer og krokcontainere har større potensiale for å ødelegge underlaget enn liftcontainere. Dette er fordi liftcontainere løftes rett opp og ned av bilen, mens en krokcontainer dyttes av bilen bakover. Vi prøver vårt ytterste å ikke skade ytre miljø når vi arbeider, men alt underlag kan ta skade av lasting og lossing av containere. For midlertidig plassering vil de fleste asfalterte plasser fint tåle påkjenningen av en container. Plasseres de på plenen vil det lettere lages spor i bakken, og blir de stående lenge nok dør naturlig nok gresset under. Skal containeren stå over lang tid på samme sted er det større fare for at vekten av containeren og avfallet over tid vil presse containeren ned i bakken og lage spor, selv på asfalt. Da er det gjerne "beina" eller hjulene til containeren som setter spor. Er man veldig redd for å lage spor kan containeren plasseres på planker eller paller.
-
Hvor raskt leverer dere ut containere?Vi håndterer ordre fortløpende og kan ofte klare å levere ut container samme dag som du bestiller. Vi kan levere de fleste containere til de fleste steder innen 24 timer mandag til fredag. Hvis du har et ønske om å få containeren på en spesifikk dag, kanskje du vil ha den utlevert på en fredag slik at du kan arbeide i helgen, er det lurt å si ifra et par dager i forveien for å være sikker. Vi leverer ut containere som regel innenfor vår ordinære arbeidstid, som er mandag til fredag fra 07:30 til 15:30.
-
Hvilke områder betjener dere?Vi leier ut containere og driver avfallshåndtering i Rauma og Vestnes kommuner, samt Lesja Kommune og gamle Nesset, Ørskog og Haram kommuner. Vi har kontor på Åndalsnes og avdeling for containerutleie i Vestnes. Bor du i nærheten av Rauma eller Vestnes kommuner er det god sjans for at vi kan levere container til deg. Se også kartet lengre opp på siden.
-
Hva skjer hvis containeren blir full før prosjektet er ferdig?Hadde du mer avfall enn planlagt? Ingen problem. Vi kan raskt og enkelt bytte ut containeren med en ny tom container slik at du kan fortsette på prosjektet ditt. Det er bare å ta kontakt med oss å si at containeren må tømmes, og du trenger en ny en. Det er ingen ekstra kostnad med å få en ny container når vi skal tømme/hente den du har. Da fortsetter leieavtalen på den nye containeren, og du kan ta kontakt når den er klar for henting. Dette gjentar du så mange ganger du har behov for.
-
Tilbyr dere andre tjenester, som salg av hagejord, sagma/sagflis eller fiberduk?Ja, det gjør vi. Vi selger hagejord av typen Hage-Mix som passer godt til bruk i hagen hjemme, og sagma som er populært blant de som driver med dyr. Vi har også fiberduk av typen veiduk klasse 2 som vi selger. Hagejorden og sagflisen selges i løsvekt, og vi kan levere ønsket mengde eller du kan komme med henger og hente selv. Kommer du med henger så laster vi på ønsket mengde for deg. Fiberduken er på rull som er 4 meter bred og 110 meter lang. Du kjøper så mange lengdemeter du ønsker.
-
Hva slags avfallsfraksjoner henter dere på rute?Våre comprimatorbil-ruter henter ferdig sortert brennbart restavfall, matavfall, papp, papir, plastfolie, plastemballasje og glass- og metallemballasje. Vi tilbyr også henting/tømming av containere med lift- og krokbiler, samt andre oppdrag som kan utføres med pick-up, skapbil eller kranbil.
-
Hvor finner jeg informasjon om hva som skal sorteres hvor?Lengre opp på siden finner du en sorteringsveileder med de ulike avfallsfraksjonene som kan hentes med comprimatorbil. Denne veilederen kan skrives ut og henges på veggen som en praktisk referanse. Det finnes også mye god informasjon på nettsiden sortere.no (merk at de har en søkefunksjon for bedriftsavfall og en for privatavfall). Er du usikker kan du kontakte J.O. Moen Miljø AS for mer informasjon.
-
Hva menes med emballasje?Emballasje er materialer som omslutter eller beskytter varer. I avfallshåndtering er dette viktig, da det ofte avgjør hvilken type avfall det er snakk om. Plastflasker vil for eksempel sorteres som plastemballasje, mens metallbokser går under kategorien for metallemballasje. Det er viktig å merke seg at avfallsfraksjonen 'glass- og metallemballasje' kun skal inneholde emballasjematerialer av glass eller metall. For eksempel hører ikke en stekepanne av metall eller et vinglass hjemme her, da de ikke er emballasje. Derimot vil en vinflaske eller en hermetikkboks, som begge er eksempler på emballasje, leveres i denne fraksjonen. På samme måte skal avfallsfraksjonen for 'plastemballasje' kun inneholde plast som faktisk er emballasje. En såpeflaske eller et yoghurtbeger er derfor inkludert, mens en utestol av plast ikke hører hjemme i denne fraksjonen. Vi ønsker også å poengtere at emballasje fra farlig avfall må leveres for seg selv, uavhengig av hva emballasjen er laget av. Dette inkluderer blant annet sprayflasker, gassflasker, brannslukningsapparat o.s.v. Er du i tvil er det bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.
-
Hva menes med kildesortering?Kildesortering betyr å sortere avfallet der det først oppstår, som for eksempel på arbeidsplassen eller i hjemmet, altså ved kilden til avfallet. Ved å sortere avfallet umiddelbart, sikrer man at de ulike avfallsfraksjonene som papp, plast, metall, glass, matavfall osv., blir så rene som mulig. Dette er essensielt for å kunne sende dem til effektiv materialgjenvinning. Hvis avfallstypene blandes, blir det mye vanskeligere å oppnå samme nivå av renhet og sorteringsgrad. Riktig kildesortering bidrar til å minimere forurensning og kostnader, og maksimere gjenbruksmulighetene for avfallet.
-
Hva er materialgjenvinning?Materialgjenvinning refererer til prosessen der avfallsmaterialer behandles for å lage nye produkter. For eksempel kan papiravfall gjenvinnes til nytt papir, plastavfall til nye plastprodukter, og metallavfall til nye metallprodukter. Dette er en form for ressursutnyttelse som reduserer behovet for å utvinne nye råmaterialer, og som samtidig minimerer avfallsmengden som går til forbrenning eller deponering. Materialgjenvinning er en sentral del av en sirkulær økonomi og bidrar til bærekraftig ressursforvaltning.
-
Hvordan fungerer deres comprimatorbilrute?Vår comprimatorbil henter avfallet ditt og komprimerer det i én enkel operasjon. Dette bidrar til færre turer, redusert klimaavtrykk, og dermed også lavere kostnader for deg.
-
Er deres tjeneste økonomisk fordelaktig?Ja, vårt fokus er å tilby en økonomisk løsning for innsamling av næringsavfall. Vår comprimatorbilrute minimerer antall turer, noe som reduserer både dine kostnader og vår miljøpåvirkning. Ved å samle inn avfall fra mange bedrifter samtidig kan vi holde prisene lave uavhengig av hvor din bedrift er lokalisert eller hvor mye avfall dere har. For å oppnå de største besparelsene på avfallshåndteringen er det også viktig at dere kildesorterer så mye av avfallet som mulig. Kildesortering vil si at avfallet sorteres der det oppstår, ved kilden. Da får vi de reneste avfallsfraksjonene og mer av avfallet kan gå til materialgjenvinning. Det vil også redusere mengden restavfall, som igjen reduserer deres utgifter.
-
Er denne tjenesten bare bra for miljøet, eller er det også økonomisk fornuftig?Det er begge deler! Vår tjeneste er ikke bare miljøvennlig, men også kostnadseffektiv. Det er god forretningsskikk og god samvittighet, rett og slett.
-
Er det noen skjulte kostnader eller gebyrer?Nei, det vi tilbyr er en gjennomsiktig prisstruktur uten skjulte kostnader. Det er imidlertid viktig å merke seg at feilsortering av avfall, som for eksempel å blande farlig avfall med restavfallet, kan føre til avviksgebyrer. Avviksgebyret avhenger av alvorlighetsgrad og arbeidsmengde for å rydde opp etter feilen. Hvis du som kunde oppdager at noe er sortert feil bør du snarest ta kontakt slik at vi sammen kan finne en løsning før avfallet hentes. Er du usikker er det bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.
-
Hvordan kan jeg kontakte dere for mer informasjon eller for å løse problemer?Vi er tilgjengelige via telefon, e-post og sosiale medier for å svare på alle dine spørsmål og løse eventuelle problemer. Du er hjertelig velkommen til å besøke oss på Åndalsnes hvis du ønsker det. Kontaktinformasjon finner du på Kontakt Oss siden.
-
Er det noen lovkrav jeg må være klar over?Ja, nye lovkrav trådte i kraft fra 1. januar 2023. Disse krever at alle bedrifter som genererer husholdningslignende mat-, hage-, park- og plastavfall må kildesortere dette og levere det til materialgjenvinning. For mange bedrifter vil den største endringen være at matavfall ikke kan blandes med restavfallet lenger. Vi har satt oss grundig inn i lovverket og står klar til å hjelpe deg med overgangen. Vår løsning er i tråd med alle nåværende krav, og vi har også henteruter på plass for fraksjoner det forventes vil bli påkrevd å sortere ut i nær fremtid. For en mer detaljert forståelse av de nye lovkravene har vi laget en artikkel som tar for seg de viktigste endringene og hva du må være oppmerksom på. Den kan du lese her. Miljødirektoratet har også utarbeidet en veileder om de nye kravene, hvem de gjelder for, og hva det betyr for deg. Den finner du her. Nye lovkrav vil også tre i kraft fra 1. januar 2025 som krever utsortering av papp, papir, tekstiler og glass- og metallemballasje. Vi har allerede innsamlingsruter for papp, papir og glass- og metallemballasje. Vi har egne ordninger for bedrifter med mye tekstilavfall.